Sertai Komuniti Penulis Bestseller

Email:
First Name:
 

Sunday, June 23, 2013

Bagaimana Ibu-bapa membunuh anak setiap hari

"Ibu-bapa 'bunuh' anak setiap hari?"

Menurut Tuan Syaizul Amal, bancian yang dibuat di 260 sekolah yang dilawati, didapati ibu-bapa hanya memerlukan 6 sehingga 12 bulan sahaja untuk mematikan semangat anak-anak membaca. Ia berlaku apabila berlaku peperiksaan UPSR. Anak-anak tidak dibenarkan menyentuh buku lain.

Itu sudah cukup untuk ibu-bapa membunuh minat mereka membaca sehingga dewasa.

Kata-kata ikon, Tuan Yusof Gajah, bagaimana dorongan ibu bapa agar anak membaca membunuh dalam diam semangat anak membaca.

"Sejak kecil saya senang membaca buku dan apabila sudah dewasa ada sedikit duit saya belanjakan untuk beli buku.

Buku dan saya begitu akrab sekali. Setiap bulan koleksi buku saya bertambah dan beberapa bulan kemudian almari buku pun bertambah.

Pernah berlaku pada suatu hari saya ke toko buku.

Di ruang buku kanak-kanak menjadi kegemaran saya, seorang anak yang berumur 7 tahun dengan bangganya meminta ibunya membeli sebuah buku bergambar.

Setelah ibunya melihat buku bergambar tersebut lalu ia berkata pada anak tersebut, “Buku ini tidak banyak tulisan, kita tukar sahaja dengan kamus."

Si anak terpegun, ibu merasa berjaya meyakinkan bahawa pilihannya tepat.

Saya tidak terkata.

Begitulah sikap sebahagian ibu bapa yang suka mematahkan semangat anak anak mereka."

No comments:

Post a Comment