Sertai Komuniti Penulis Bestseller

Email:
First Name:
 

Wednesday, June 5, 2013

Isol, juri buku kanak-kanak syok sendiri?

Diskusi pencetus trend novel Ain Maisarah, Tuan Syaizul Amal di Facebooknya berkenaan pemilihan ilustrasi buku cerita bergambar kanak-kanak membawa kepada diskusi yang positif berkenaan perkara ini.



Isol, ilustrator buku kanak-kanak dari Argentina memenangi Anugerah Memorial Astrid Lingren pada 26 Mac yang lalu.

Tuan Syaizul mengajukan soalan-soalan ini.

(1) Adakah kanak-kanak benar-benar sukakan ilustrasi ini? Seperti dalam foto di bawah?
(2) Mungkin kemenangan ilustrator adalah satu keputusan oleh para juri ke atas kanak-kanak?
(3) Sejauh mana karya seperti ini dapat dijual di pasaran menggunakan ilustrasi seperti ini.












Bagi mendapatkan respons ini, disertakan catatan daripada Tuan Yusof Gajah selaku ilustrator dan pemain industri serta ikon. Manakala respon dari aspek pendidikan dikemukakan oleh Puan Fazeila Isa dari kursuspenulisan.com

Para pembaca dapat mengikuti perbincangan asal di sini

Daripada Tuan Yusof Gajah, bercakap dari aspek industri dan juri;
Dilantik menjadi juri merupakan satu penghormatan buat diri sendiri dan kalau di peringkat antarabangsa buat negara.

Banyak kateria yang harus dimiliki untuk menjadi juri pertandingan ilustrasi buku kanak-kanak seperti juri pernah menang diperingkat kebangsaan dan antarabangsa, jumlah buku yang dihasilkan, pengalaman bertahun tahun dalam industri buku kanak-kanak.

Juri juga punya hujah hujah rasional dengan berdasarkan fakta bukan syok sendiri.

Seorang juri harus cekap, tangkas dalam membuat penilaian. Bayangkan dalam masa dua hari harus menilai lebih 4,000 ilustrasi seluruh dunia. Juri juga tidak boleh bersikap prejudis dalam menentukan karya yang patut menang.

Setiap pertandingan biasanya dilantik seorang ketua juri atau pengerusi.

Jumlah juri mesti angka ganjil. Berikut penilaian juri sewaktu saya menjadi juri di NAMI CONCOUR di Korea baru baru ini. Insya Allah pada bulan September akan ke Slovakia menjadi juri di BIB.

Illustration quality was considered the overarching criterion. This was considered in terms of the technical execution of the selected medium, as well as for the effectiveness of applying the artistic elements for visual communication.

  • The degree to which “soul” was evident. Simply stated, this was sought in how “having soul” represented an expression of truth.
  • Consistency of the visual narrative to express an understandable flow of the story. 
  • As this is an award for children’s book illustration, the degree to which the work seems intended for a child audience was also considered. 
  • Potential for multiple interpretations and multi-layered ways of interacting with story. • Storytelling expressed with simplicity/essentiality/clarity. 
  • The degree of originality and innovation exhibited. 
  • Nami vision was summarized as follows, and we endorsed them as qualities of artistic expression. 
  • Sympathy
  • Universality
  • Creativity
  • Inspiration
  • Respect for diversity

Daripada Puan Fazeila Isa memberi respons dari aspek sains pendidikan;

Menulis dan melukis untuk buku cerita bergambar kanak kanak ibarat menghasilkan sebuah karya sastera.

Cuma bezanya, ianya mempunyai audiens yang jauh lebih kecil usianya.

Jika dahulu fokus utamanya adalah pada kanak kanak awal, tetapi kini sempadan itu telah diperluaskan bahkan ada juga buku cerita bergambar untuk remaja dan dewasa.

Sebenarnya, pinsip asas penggunaan buku kategori ini adalah 'dibacakan kepada' atau 'dibaca bersama sama' antara dewasa dan kanak kanak.

Sebelum kanak kanak awal ini dapat membaca dan beri respon kepada tulisan, mereka terlebih dahulu "membaca gambar".

Di sinilah berlakunya diskusi antara dewasa dan kanak kanak tentang karakter, plot cerita dan "details" yang terdapat di dalam ilustrasi bagi memaknai keseluruhan serta "wisdom" utama di sebalik sebuah buku kanak kanak ini.

Dengan bimbingan inilah dunia imaginasi kanak kanak mula terbentuk, berkembang dan mereka kadang kala membuat "connection" antara diri mereka dan watak.

Kita juga akan dapat melihat persepsi mereka akan menjadi berbeza beza dan pelbagai interpretasi yang kritis dan kreatif dihasilkan walhal mereka hanyalah sekadar merujuk kepada satu sahaja ilustrasi.

Walau apa pun bentuk, penggunaan warna, strok lukisan dan bermacam macam lagi teknik berkarya, kanak kanak tidak akan prejudis sama sekali terhadap mana mana lukisan.

Bahkan mereka akan terus membelek dan cuba memahami jalan cerita di sebalik ilustrasi yang dipaparkan.

Namun, hal ini mungkin juga tidak akan berlaku kerana kurangnya pendedahan awal yang diberikan kepada mereka terutamanya buku buku yang mengetengahkan "naive arts".

Seperti karya karya sastera yang lain, sastera kanak kanak kategori ini juga mempunyai tema tema yang ingin diketengahkan. Antara tema-temanya adalah kasih sayang, menjaga alam sekitar, persahabatan, misteri, falsafah kehidupan, bahkan masalah kemurungan dan kematian juga ada diketengahkan.

Apabila hal ini berlaku, sudah pastinya jenis jenis ilustrasi yang ditampilkan adalah berbeza beza.

Jika bicara kita mengenai isu kemurungan, sudah pasti lukisan kita tidak dipenuhi dengan warna warna terang dan lembut seperti merah jambu.

Strok lukisannya pastilah juga berbeza berbanding strok lukisan yang menggambarkan keceriaan.

Melalui strok dan warna lukisan inilah kita juga akan dapat berbicara dengan lebih mudah tentang isu isu yang lebih berat dan kompleks kepada kanak kanak.

Sekiranya selepas ini Tuan telah berjaya buktikan kehendak pasaran khususnya pasaran Malaysia bahawa ilustrasi "naive art" mahupun yang seangkatan dengan Isol ini bukanlah pilihan hati kanak kanak Malaysia, saya tidak menafikan dan tidak terkejut dengan situasi ini.

Ini adalah kerana faktor konteks negara kita yang berbeza dengan Barat membawa kepada perbezaan ini.

Budaya, cara membaca dan "appreciation" kita terhadap nilai sebuah buku cerita bergambar dan seni lukisan juga berbeza.

Tidak dapat dinafikan, corak pendidikan kita seperti mahu anak anak lekas membaca menyebabkan kita hampir terlupa memperkenalkan keindahan dan keseronokan meneroka kepelbagaian yang terdapat dalam buku jenis ini.

Sebelum saya mengakhiri tulisan ini, suka saya ketengahkan sejarah buku "Where The Wild Things Are" karya Maurice Sendak.

Sebaik sahaja buku ini diterbitkan, ramai ibu bapa tidak berpuas hati dan mendakwa buku ini akan membuatkan kanak kanak berasa takut.

Namun, sebaliknya berlaku.

Saban hari, buku ini silih berganti tangan - dipinjam oleh kanak kanak dari perpustakaan. Mereka cukup menyukainya!

Apabila disiasat, rupa rupanya mereka cukup sukakan watak utamanya kerana wujudnya "connection" antara diri mereka dan watak.

Adanya sedikit persamaan yang dapat dikaitkan. Dan sehingga kini, buku ini sudah terjual lebih 30 juta naskah dan diangkat sebagai salah

No comments:

Post a Comment