Sertai Komuniti Penulis Bestseller

Email:
First Name:
 

Tuesday, July 23, 2013

Apabila penulis ditolak sehingga jatuh oleh penerbit

Langkah yang dicadangkan diambil oleh penulis yang ditolak berkali-kali.

(1) Adakah manuskrip itu sendiri mempunyai raknya di kedai buku. Jika ada berapa banyak raknya dan berapa besar saiznya. Jika tidak ada maka ada kemungkinan ia bukan untuk pasaran kedai buku? Ia underserved market. Ia memerlukan strategi lain.

(2) Adakah penulis sudah betul-betul mengkaji senarai buku yang pernah diterbitkan mereka sebelum menghantar manuskripnya? Majoriti penulis baru menghantar menggunakan kaedah peluru tabur, hantar dengan harapan mengena.

(3) Adakah penulis sudah mula menambah senarai penulis dalam kategori yang diceburinya di Facebook dan mula berinteraksi dengan mereka secara idea? Yakni berbincangan mengenai konsep dan seumpamanya. Ini seperti kerjasama Tuan Hilmi Isa dan Dr Tengku Asmadi Tengku Mohamad. Kita tahu nama motivator ini besar.

(4) Adakah penulis hanya fokus mengenai manuskripnya sahaja tanpa mengambil tahu apa sebenarnya pelan penerbitan mereka? Atau dasar kuih tempah mereka?

(5) Adakah penulis bersedia melalui kekalahan kecil sebelum mendapat kemenangan besar. Yakni bekerja seperti Syekh Aaidh al-Qarni memasuki Malaysia dengan La Tahzan dahulu sebelum memasukkan senarai bukunya yang berat-berat itu.

Bengkel penulisan buku motivasi pada 8 September 2013. Mohon mendaftar di http://bit.ly/penulisbebas

No comments:

Post a Comment