Sertai Komuniti Penulis Bestseller

Email:
First Name:
 

Sunday, August 18, 2013

Apa yang dilakukan penulis apabila hantaran perkahwinan tinggi?

"Beri sudut pandang baru dalam karya kita."

Misalnya, topik hantaran tinggi adalah topik yang evergreen. Tetapi pembaca tidak mahu membaca hal yang sama daripada penulis.

Maka, cetuskan perspektif baru.

Misalnya topik ini;

"Risiko sosial perkahwinan berkos tinggi."

Ini bagi situasi mereka yang "Tidak mampu, memaksa diri agar penuhi mahu."



Sejak tahun 2005 saya menulis beberapa judul buku ini

(1) Memahami Bahasa Cinta Lelaki (2006)
(2) 77 Tip Melembutkan Hati Lelaki (2006)
(3) Berbunga Cinta Aisyah di Hati Rasulullah (2009)
(4) Bagaikan Khadijah di Hati Rasulullah (2009)
(5) Cinta, Meraikan Kasih di Langit Syurga (2010)
(6) Semurni Kasih Adam Seutuh Cinta Hawa (2010)

Buku-buku mudah diperolehi di sini.

Beberapa catatan dalam ingatan sepanjang menemubual beberapa orang responden.

Perspektif baru adalah berkaitan, risiko sosial.

Apakah itu risiko sosial?

Ia dihadapi pengantin perempuan selepas bergembira 24 jam di majlis perkahwinan. Antaranya;

(1) Respon daripada seorang pakar kewangan mengenai isu membuat pinjaman peribadi bagi menanggung kos perkahwinan adalah, "Bercerai sebelum berkahwin bagi mengelakkan pergaduhan selepas berkata, aku terima nikahnya."

(2) Respon seorang pengamal forex, "Apabila saya diminta menanggung belanja besar ketika berkahwin, saya katakan kepada isteri saya agar berhenti kerja, beliau duduk di rumah dan mengurus rumahtangga. Saya sudah berbelanja mahal bukan untuk kemudahan orang lain."

(3) Respon seorang ibu, "Saya dan anak perempuan menanggung majlis perkahwinan di rumah kami. Saya rasa malu menyuruh keluarga lelaki menanggung kemeriahan rumah kami."

Lain-lain risiko sosial yang lain;

"Ya, saya akan menanggung belanja besar dengan berhutang dan beliau memberi lesen kepada saya memarahi beliau jika (isteri) berbuat silap.

"Segala percutian luar negara saya rancang untuk menggembirakan isteri saya batalkan. Semua difokus kepada bayaran hutang bulanan ke bank.

"Adik ipar saya membayar hantaranya lebih tinggi berbanding saya. Adakah maksudnya nilai isterinya beliau lebih mahal berbanding pasangan saya? Jika demikian, buat apa saya saya bantu beliau jika susah?"

Rantaian risiko sosial dijemput dengan mudah bagi membeli kegembiraan jangka pendek.

Berikan perspektif baru dalam topik lama.

Bagaimana caranya, bermula dengan mengklik di sini.

No comments:

Post a Comment