Perkataan yang ditulis adalah pelaburan. Bagaimana menggunakan media sosial sebagai medium penulisan buku?
(1) Kenal pasti adakah status yang ditulis memberi ROI (return on investment) yang positif atau tidak.
Contoh status.
[Bengang] Bos pandai-pandai ubah keputusan, bengang betul! Kalau dah pandai buat sendiri.
(2) Jika tidak memberi ROI yang positif, tulis status yang memberi panduan dan meningkatkan kemahiran bahasa kita.
Contoh status
[Tip] Berhadapan bos yang kerap mengubah keputusan saat akhir. Fikirkan tiga kemungkinan keputusan baru yang akan diberi beliau sebelum bertemu. Berikan pro dan kontra bagi setiap keputusan baru yang diberi.
Tuan Ajami Hashim menghasilkan buku Cerpen Twitter daripada himpunan twitternya. Bagaimana dengan himpunan status Facebook, Google dan Twitter kita? Apakah ROInya? Sudahkah kita mendapat royalti daripadanya?
.....
- 20 Oktober 2012 Coaching dari blog menjadi buku
- 21 Oktober 2012 Coaching penulisan buku cerita bergambar kanak-kanak
No comments:
Post a Comment