Sertai Komuniti Penulis Bestseller

Email:
First Name:
 

Friday, May 24, 2013

Emas yang semakin jatuh harga pasaran walaupun pelombongnya kaya




Bagaimana emas perkataan jatuh nilai walau pun penulisnya mahal dalam pasaran?

"Saya seorang pengurus mempunyai 30 tahun pengalaman di bank."
"Saya pegawai di bank selama 20 tahun yang mengurus kerja melibatkan ringgit dan sen di bank."
"Saya sudah mengusahakan cendol selama 100 tahun, tahun hadapan tahun ke-101."

"Kami semua ada banyak perkara mahu diceritakan dan mahu ditulis. Kami mahu orang baca."

Mahu tahu apa yang berlaku kepada ketiga-tiga individu yang pengalamanya berstatus emas?

Nilai ceritanya jatuh dalam pasaran, orang tidak mahu membaca.

Mengapa begitu?

Saya terangkan begini.

Pernahkah kita duduk dengan seseorang yang mengagumkan kita dengan pengalaman hidup dan kerja. Kita teruja mendengar.

Selepas pulang ke rumah, hanya satu sahaja cerita kita ingati berbanding berbelas-belas cerita yang penuh suka, duka, strategi dan taktik.

Pernah bukan?

Mengapa kita hanya mengingati satu sahaja berbanding berbelas-belas ceritanya yang lain.

Sebabnya, apabila pencerita tidak fokus kepada satu tema sahaja, pembaca hilang arah.

Bayangkan jika si pencerita memfokuskan satu topik sahaja. Mari kita lakukan pilihan.

"Saya seorang pengurus bank selama 30 tahun, hari ini saya mahu bercerita 30 taktik tipu daya bank ke atas pelanggan seperti saudara."

Atau pilihan ini?

"Saya seorang pengurus bank selama 30 tahun, hari ini saya mahu bercerita semuanya."

Mana satu yang lebih fokus dan menangkap perhatian saudara?

Klik dan Bermula di sini

No comments:

Post a Comment