Sertai Komuniti Penulis Bestseller

Email:
First Name:
 

Sunday, May 26, 2013

[Singapura] Apabila kanak-kanak menguasai dua bahasa secara lisan dan perkataan



Kursuspenulisan.com bersama John Gunnarson.

Dalam topic Strategies for Supporting Dual Language Learners, Tuan John Gunnarson mendedahkan bagaimana kanak-kanak menguasai dwibahasa.

Peringkat (1) Menggunakan bahasa di rumah

Kanak-kanak menggunakan bahasa di rumah yang diamalkan oleh ibu-bapa sehinggalah mereka mengetahui ada perkataan yang tidak efektif. Maka perkataan itu tidak digunakan lagi.

Peringkat (2) Hanya memerhati dan mendengar

Kanak-kanak hanya mendiamkan diri dan memerhati. Mereka akan menggunakan satu atau dua perkataan sahaja sambil mendengar perkata-perkataan lain dalam bahasa kedua.

Peringkat (3) Bercakap secara telegraphic dan formualic

Kanak-kanak menggunakan perkataan yang dapat memenuhi kehendak mereka tanpa ayat lengkap, mereka bercakap secara telegraphic.

Contohnya, "Ibu, lapar." , "Tidak mahu.", "Demam."

Kanak-kanak menggunakan ayat yang lengkap apabila mendengar ayat itu daripada kanak-kanak lain. Mereka bercakap secara formulaic.

Contohnya, "Saya mahu minum susu."

Peringkat (4) Menggunakan bahasa sosial dan bahasa akademik 

Bahasa sosial adalah bahasa percakapan. Kanak-kanak dwi bahasa menggunakan ayat secara tidak formal. Ayat yang digunakan mudah dan ringkas. Biasanya kanak-kanak memerlukan tempoh dua tahun bagi menggunakan bahasa sosial yang diserap daripada bahasa kedua.

Bahasa akademik adalah lebih formal dan memerlukan kanak-kanak menguasai kosa kata yang besar jumlahnya. Kanak-kanak dwi bahasa memerlukan tempoh lima hingga tujuh tahun bagi menguasai bahasa akademik.

No comments:

Post a Comment