Kursuspenulisan.com bersama John Gunnarson.
Dalam topic Strategies for Supporting Dual Language Learners, Tuan John Gunnarson mendedahkan bagaimana kanak-kanak menguasai dwibahasa.
Peringkat (1) Menggunakan bahasa di rumah
Kanak-kanak menggunakan bahasa di rumah yang diamalkan oleh ibu-bapa sehinggalah mereka mengetahui ada perkataan yang tidak efektif. Maka perkataan itu tidak digunakan lagi.
Peringkat (2) Hanya memerhati dan mendengar
Kanak-kanak hanya mendiamkan diri dan memerhati. Mereka akan menggunakan satu atau dua perkataan sahaja sambil mendengar perkata-perkataan lain dalam bahasa kedua.
Peringkat (3) Bercakap secara telegraphic dan formualic
Kanak-kanak menggunakan perkataan yang dapat memenuhi kehendak mereka tanpa ayat lengkap, mereka bercakap secara telegraphic.
Contohnya, "Ibu, lapar." , "Tidak mahu.", "Demam."
Kanak-kanak menggunakan ayat yang lengkap apabila mendengar ayat itu daripada kanak-kanak lain. Mereka bercakap secara formulaic.
Contohnya, "Saya mahu minum susu."
Peringkat (4) Menggunakan bahasa sosial dan bahasa akademik
Bahasa sosial adalah bahasa percakapan. Kanak-kanak dwi bahasa menggunakan ayat secara tidak formal. Ayat yang digunakan mudah dan ringkas. Biasanya kanak-kanak memerlukan tempoh dua tahun bagi menggunakan bahasa sosial yang diserap daripada bahasa kedua.
Bahasa akademik adalah lebih formal dan memerlukan kanak-kanak menguasai kosa kata yang besar jumlahnya. Kanak-kanak dwi bahasa memerlukan tempoh lima hingga tujuh tahun bagi menguasai bahasa akademik.
No comments:
Post a Comment