Sertai Komuniti Penulis Bestseller

Email:
First Name:
 

Sunday, May 26, 2013

[Singapura] Tahu dua bahasa membunuh kanak-kanak?


Tip ekspress kursuspenulisan.com bersama John Gunnarson.

Dalam topic Strategies for Supporting Dual Language Learners, Tuan John Gunnarson mendedahkan mitos dalam penguasaan dwibahasa oleh kanak-kanak.

Kanak-kanak mudah keliru apabila mempelajari dua bahasa adalah satu mitos yang ditolak berdasarkan kajian yang dilakukan.

Tindak balas otak dan penerimaan bahasa kedua oleh kanak-kanak lebih cepat apabila mereka didedahkan pada peringkat awal.

Meskipun kanak-kanak didedahkan kepada bahasa kedua dalam kehidupan, bahasa utama yang menjadi bahasa ibunda mesti lebih kuat dominasinya dari aspek pertuturan, penulisan dan percakapan.

Ia memberi kesan kepada pembangunan identiti kanak-kanak.

Salah satu ciri kanak-kanak menguasai satu bahasa yang dominan berbanding bahasa kedua, kanak-kanak itu menguasai lebih banyak perkataan yang seerti dan dapat menulis ayat yang lebih panjang.

Kanak-kanak penutur dwi bahasa didapati mempunyai kemampuan mencari pertalian perkataan demi perkataan berkaitan apabila mereka mendengarnya.

Kanak-kanak yang menguasai dwibahasa bertindak balas terhadap perkataan jauh lebih ke hadapan berbanding penutur satu bahasa.

No comments:

Post a Comment