Tip ekspress kursuspenulisan.com bersama John Gunnarson.
Dalam topic Strategies for Supporting Dual Language Learners, Tuan John Gunnarson mendedahkan mitos dalam penguasaan dwibahasa oleh kanak-kanak.
Kanak-kanak mudah keliru apabila mempelajari dua bahasa adalah satu mitos yang ditolak berdasarkan kajian yang dilakukan.
Tindak balas otak dan penerimaan bahasa kedua oleh kanak-kanak lebih cepat apabila mereka didedahkan pada peringkat awal.
Meskipun kanak-kanak didedahkan kepada bahasa kedua dalam kehidupan, bahasa utama yang menjadi bahasa ibunda mesti lebih kuat dominasinya dari aspek pertuturan, penulisan dan percakapan.
Ia memberi kesan kepada pembangunan identiti kanak-kanak.
Kanak-kanak penutur dwi bahasa didapati mempunyai kemampuan mencari pertalian perkataan demi perkataan berkaitan apabila mereka mendengarnya.
Kanak-kanak yang menguasai dwibahasa bertindak balas terhadap perkataan jauh lebih ke hadapan berbanding penutur satu bahasa.
No comments:
Post a Comment