Sertai Komuniti Penulis Bestseller

Email:
First Name:
 

Monday, July 29, 2013

Penulis hantu, halalkah hasil penulisan mereka?



Siapakah Ghost Writer?

Benarkan penerbit dan penulis Ghost writer tidak mematuhi syariah?

Soalan ini mendorong saya menemubual beberapa pengamal industri buku dan mendapatkan maklum balas mereka.

Ghost writer dianggap pekerja kepada individu yang mengupah beliau, dengan kata lain ghost writer mempunyai majikan.

Maka kita tidak meletakkan mereka sebagai penulis utama apabila beliau dibayar atau digajikan menulis buku itu kerana ia menjadi hak majikan.

Dari satu aspek yang saya dapatkan daripada pandangan profesional;

(1) Ghost writer yang dibayar untuk menulis mungkin tidak wajib untuk diletakkan di depan. Ini bergantung kepada orang yang membayar upah.

[2] Orang yang membayar bertanggungjawab sepenuhnya ke atas karya yang sudah dibelinya.

[3] Tetapi, jika orang yang membayar mahu meletakkan nama ghost writer di depan, maka itu pun boleh.

[4] Adakah praktis ini patuh syariah kerana ia tidak transparen kepada pembacanya? [Jawapan pengamal] Saya kira intipatinya adalah berapa transparen kita dalam mempersembahkan karya ini.

[5[ Saya tidak fikir konsep nama atas kaver itu isunya, tetapi saya percaya kita perlu masukkan dalam kredit nama-nama orang yang menyumbang kepada penghasilan sesuatu karya itu. Ruang kaver itu memang terhad.

[Nota tambahan Zamri Mohamad]

Dalam amalan penerbitan, tiga nama sahaja berada di hadapan meskipun ada 10 orang menyumbang setiap bab. Nama mereka yang lain berada di dalam.

Tiga nama di hadapan adalah pencetus projek dan mereka yang mengawal keseluruhan proses kerja sehingga mencapai tahap kualiti karya.

Selebihnya dimasukkan dalam halaman dalam di ruangan kredit dan permulaan bab.

[7] Pengupah perlu kreditkan ghost writer yang digunakannya dalam menghasilkan karya itu. Ini elok dibuat dalam foreword.

[8] Soalan saya; Bolehkah kita katakan, dari aspek muamalat ekonomi penulis-pembaca buku berdasarkan landasan syariah compliant karya iaitu;

Sebenarnya konsep penulis hantu tidak wujud (tidak syariah compliant) kerana ia memberi persepsi tidak tepat kepada pembaca, siapakah penulisnya.

Jawapan pengamal industri [1]; Benar. Sebenarnya Ghost writer ini daripada sudut etika pun salah pada pandangan saya sebab ia dikira 'mengaburi' pembaca mengatakan beliau adalah penulis sebenar.

Jawapan pengamal industri [2]; Penulis yang baik etikanya, akan kreditkan pihak-pihak yang membantu beliau dalam foreword.

Jawapan pengamal industri [3]; Bahagian kredit di dalam halaman dalam buku menyenaraikan semua yang terlibat dalam penulisan buku.

* Perbincangan masih diteruskan.

No comments:

Post a Comment